Interim inkopers inschakelen

Hier leest u waarom u interim inkopers, inkoopconsultants of supply chain consultants zou moeten inschakelen in uw organisatie.

De inzet van een interim inkoper, inkoopconsultant of supply chain consultant geven verschillende interessante redenen. Deze interessante redenen zijn voor zowel ondernemingen en overheidsinstanties. Het inschakelen van een interim inkoper, inkoopconsultant of supply chain consultant heeft een aantal belangrijke redenen. De belangrijkste redenen zijn het verbeteren van uw concurrentiepositie en het verhogen van de nettowinst van uw bedrijf. Echter kan het ook zijn dat er tijdelijk een onmisbaar lid van uw inkoopafdeling wegvalt of dat u plotseling een aantal grote inkoopprojecten binnen sleept.

Activiteiten van een interim inkopers

Een interim inkoper heeft een aantal activiteiten die uw organisatie ondersteunen. Deze activiteiten zijn:

  • Het tijdelijk invullen van capaciteit in hectische periodes of bij onverwacht wegvallen van de capaciteit va een belangrijke inkoop medewerker of manager
  • Het boeken van korte en middellange termijn besparingen op uw inkoop en supply chain kosten en het verlagen van de Total Cost of Ownership (TCO)
  • Het laten uitvoeren van een inkoop analyse of inkoopscan om uw besparingspotentieel in kaart te brengen
  • Het inkopen en implementeren van nieuwe e-commerce of inkoopsoftware
  • Professionalisering en analyse van uw huidige inkoop en supply chain processen
  • Boeken van midden en lange termijn besparingen door middel van: lean of sixsigma implementatie en vele andere methodieken
  • Het opstellen en implementeren van een strategisch inkoopplan
  • Het outsourcen van uw productie of het intensiveren van uw sourcing activiteiten in andere landen
  • Initiëren of implementeren van inkoop veranderingsmanagement
  • Het minimaliseren van de benodigde arbeidscapaciteit voor afhandeling van uw procurement en supply chain processen en optimale inzet van uw personeel
  • Het adviseren over en uitvoeren van complexe Europese Aanbestedingen
  • Het bewerkstelligen van een interne verandering op de afdeling inkoop
  • Door ontwikkelen van uw productlijnen en productontwikkeling
  • Het bewerkstelligen van een mentaliteitsverandering bij leveranciers

Al deze punten zijn dus goede redenen om een interim inkoper of inkoopconsultant in te schakelen. Daarbij komt dat een interim inkoper of inkoopconsultant snel kan schakelen door de uitgebreide ervaring en kennis die ze al opgedaan hebben.

Opleveren van geld

Het inschakelen van een interim inkoper of inkoopconsultant kost uw bedrijf dus eigenlijk geen geld maar zal juist geld opleveren. Dit komt doordat ze zowel procesmatig als in uiteindelijke inkoop en supply chain kosten aanzienlijke besparingen en verbeteringen door kunnen voeren. Op deze manier kan professioneel veranderingsmanagement in inkoop en supply chain veel voor uw organisatie opleveren. Daarnaast is het binnenhalen van specifieke kennis over zaken zoals specifieke en complexe Europese Aanbestedingen, hoogwaardige technische inkoop van componenten of productontwikkeling van technische componenten en sourcing op internationaal niveau uw bedrijf een groot voordeel.

Procurementnieuws brengt u inkoop nieuws, supply chain nieuws en business nieuws van gerenomeerde binnenlandse en buitenlandse mediaspelers. Naast het laatste inkoop nieuws, supply chain nieuws en videonieuws treft u tevens regelmatig een aantal inkoop columns op deze website aan.

Voor al uw vragen
Joep Lammers info@procurementnieuws.nl
Contactformulier